İBN BATUTA'NIN YALANI
"Allah Dünya Semasına Benim Şu İnişim Gibi İner" Sözü:
Gezgin İbn Batuta seyahatnamesinde şöyle demiştir:
"Hicretin 726 yılı muazzam Ramazan ayının 9'una denk gelen perşembe günü Şam'in Dümaşk şehrine vardım. Dımaşk'ta Hanbeli fakihlerin büyüklerinden Şam'in büyüğü ve çeşitli ilim dalları hakkında söz söyleyen Takiyuddin İbn Teymiyye vardı. Ancak aklı pek yerinde değildi. Dımaşklılar ona çokça tazim eder, o da minbere çıkıp onlara vaazlar verirdi."
Sonra şunları söyler: "Caminin minberinde insanlara vaaz ederken cuma gününde huzurunda bulundum. Onlara öğüt veriyordu. Söylediği sözler arasında şu da vardı: "Allah dünya semasına benim şu inişim gibi iner." Bunu dedi ve minberin basamaklarından bir basamak indi. İbnu's Zehra diye bilinen Maliki mezhebine mensup bir fakih ona karşı çıktı ve onun söylediği bu sözü reddetti. Fakat herkes bu fakihe karşı çıkıp elleriyle, ayakkabılarıyla ona alabildiğine vurdular ve nihayet sarığı düştü"
Rahletu İbn Batuta 1/102, 109-110
İbn Batuta sözünün başında kaydettiği üzere Şam'a 726 yılının Ramazan ayında girmiştir. Oysa İbn Kesir, İbn Abdulhadi, İbn Receb el-Hanbeli gibi alimlerin ittifakla belirttikleri üzere İbn Teymiyye bu tarihten bir ay evvel yani Şaban ayında hapsedilmiştir.
el-Bidaye ve'n-Nihaye 14/142;
el-Ukudu'd Durriyye 345;
ez -Zeylu ala Tabaku'l Hanabile 4/525
İbn Batuta'nın naklettiği bu olay, İbn Teymiyye'nin hayatından bahseden hiçbir eserde zikredilmemiştir. Bütün bunlardan önemlisi ise Ibn Teymiyye'nin hiçbir eserinde böyle bir şeyden bahsetmemesi, aksine bu şekilde yapılan benzetmeleri reddetmiş olmasıdır.
Açıktır ki İbn Batuta burada yalan söylemiştir. Nitekim İbn Haldun da onun seyahatnamesinde garip Hint hikâyeleri anlatması nedeniyle halk arasında yalancı birisi olarak kabul edildiğini belirtmiştir.
Mukaddimetu İbn Haldun 2/566
Böylesi hassas bir meselede yalancılıkla tanınmış bir gezginin yazdıklarına itibar edilmemelidir.
İbn Teymiyye eserlerinde birçok kez şunu belirtmiştir:
"Allah'ın aziz kitabında kendisini vasfettiği ve Rasul'u Muhammed (sallallahu aleyhi ve sellem)'in O'nu nitelendirdiği şeylere tahrif, ta'til (iptal etme), keyfiyetlendirme ve misallendirme söz konusu olmaksızın inanmak Allah'a iman etmenin kapsamı içerisindedir... Onun sıfatlarını, yaratıkların sıfatına benzetmezler ve keyfiyetlendirmezler. Çünkü Allah'u Teala'nın adaşı, dengi, eşi ve benzeri yoktur. Allah Subhanehu Teâla mahluku ile kıyas edilemez"
Akidetu'l-Vasitiyye, 1-2
Sonuç olarak İbn Teymiyye bu iftiralardan beridir ve tüm eserleri elimizde olup, bu iddiaların bir iftira olduğuna şahitlik etmektedir.
İbn Teymiyye'ye atılan bu ve benzeri iftiraların cevapları için bkz. Abdullah b. Salih, Deâva'l-Munaviin li'Şeyhu'l-Islam İbn Teymiyye.
Yorumlar
Yorum Gönder